Consiliere vocaţională II

Standard

     Nu demult am citit că teflonul este nociv pentru sănătate. Am început să fac inventarul vaselor mele teflonate: două. Nu-s prea multe. Numai că unul dintre ele este cuva maşinii de pâine, solicitată de cel puţin patru ori pe săptămână, căci de mult timp am renunţat la pâinea din comerţ. Când mă gândeam eu ce-ar fi de făcut, apare David şi văzând că nu prea am activitate îmi reproşă:
„Mamă, ai spus că mă laşi şi pe mine să fac pâine! Când mă laşi?”
El ar fi vrut să-l las pe el să pună făina, apa, drojdia şi sarea în vasul maşinii, dar mie, solicitarea lui mi-a dat o idee.
„Nu aşa se face pâine cu adevărat, i-am spus. Un brutar veritabil trebuie să se murdărească pe mâini cu cocă.”
Şi cum văzusem mai demult o reţetă de pâine fără frământare, în The New York Times, am dat fuga la calculator să o găsesc. Se pun toate ingredientele şi se amestecă puţin după care se lasă la dospit pentru 12 ore. După aceea se presară cu puţină făină, se mai împătureşte aluatul de două ori şi se lasă încă puţin la crescut, după care, se aruncă în cuptor. Trebuie să recunosc că mai mult ne-a luat să ne găsim şorţurile şi să ne împărţim responsabilităţile, decât frământatul. Iar cele 12 ore au trecut cam greu pentru că din oră în oră se găsea cineva să mă întrebe când e gata pâinea. Am avut însă răbdare şi iată ce a ieşit în cele din urmă:

Toată treaba mea a fost să veghez ca activitatea să nu degenereze în altceva de genul bătăii cu apă şi făină, să fie respectate cantităţile şi să pun aluatul la cuptor. Îmi pare rău că nu puteţi să şi gustaţi. A fost incredibil de gustoasă, cu o coajă groasă şi crocantă, un miez afânat şi cu iz de pâine ţărănească. Şi când mă gândesc că a fost făcută de Riana şi David, pare şi mai incredibil.
Evident, din acea zi David doreşte să se facă brutar şi bucătar. Pe Riana încă n-am convins-o. Ea tot bebe ar vrea să devină.

Dacă am făcut pe cineva curios, iată reţeta:
– 3 căni de făină
– ¼ linguriţă drojdie uscată
– 1 linguriţă de sare
Se amestecă ingredientele şi apoi se adaugă 1 ⅝ căni apă. (Eu am folosit drojdie proaspătă, pe care am dizolvat-o în apă.)
Se mai amestecă puţin cu o lingură şi se lasă la temperatura camerei pentru 12-18 ore într-un vas acoperit.
După ce s-au scurs orele cele multe, se pudrează cu făină blatul de lucru şi se răstoarnă compoziţia, care ar trebui să arate ca un aluat mai moale. Se pliază de 2-3 ori, se lasă încă 15 minute la odihnit, după care se pudrează un prosop cu făină şi se pune pe el aluatul modelat in forma de pâine dorită. Se acoperă cu marginile prosopului rămase libere. Va avea nevoie de încă vreo două ore ca să crească.
Între timp se încinge cuptorul şi vasul (cu capac) în care urmează să coacem pâinea. Când a crescut, punem aluatul în vas, îl acoperim şi îl dăm 30 de minute la cuptor. Luăm apoi capacul şi mai lăsăm încă 15 minute la cuptor pentru a se rumeni. Stingem focul şi scoatem minunăţia de pâine din vas, lăsând-o la răcit, înainte de a ne înfrupta din ea.

Iată şi linkul reţetei video: http://video.nytimes.com/video/2006/11/07/dining/1194817104184/no-knead-bread.html

7 răspunsuri »

    • Ba da, pentru mine era cel mai simplu sa o fac singura de la cap la coada:) Am plecat de la dorinta lui David de a face el paine si eu evit situatiile in care mama face si apoi isi lauda copilul ca a fost foarte harnic si priceput. Ori framantatul este putin cam dificil pentru un copil de cinci ani. De aceea am ales o reteta fara framantare.

      • dar reteta asta fara framantare cum e in comparatie cu cea clasica? iese mai bine painea? merita incercata?

      • Sunt doua lucruri pe care le-am apreciat la aceasta paine: coaja crocanta si miezul foarte pufos. O textura deosebita de cea framantata. Cred ca este important si modul in care am copt-o – intr-un vas de fonta cu peretii grosi si cu capacul pus, pentru prima parte a procesului de coacere. Merita incercata!

          Naomi Calugaru https://naomicalugaru.wordpress.com/

        ________________________________

Lasă un răspuns

